Festival Valtice

 

   Festival   |   Program   |   Historie   |   Zámecké divadlo   |   Galerie   |   Kontakt  

 

English version

 

Historie festivalu

 

 

Idea barokního festivalu vznikla v roce 1989 a záměrem zakladatelů bylo vrátit kulturní život do míst oddělených od svobodného světa železnou oponou.

Festival přivedl do Valtic – po skromných začátcích – mladé umělce domácí i zahraniční, nadšené obecenstvo a postupně i sponzory a další osobnosti z diplomatických, podnikatelských a aristokratických kruhů. Díky festivalu se tak Valtice vrátily na mapu kulturních míst Moravy a původní pořadatel festivalu, obecně prospěšná společnost Památky Jižní Moravy (SMHF), uskutečnil ve spolupráci s Národním památkovým ústavem (NPÚ), Světovým památkovým fondem (WMF) a dalšími organizacemi řadu významných restaurátorských projektů (restaurovány byly např. vzácné varhany, fresky a portál v kapli, sochy v parku a zámecký skleník v nedaleké Lednici. Existence festivalu přispěla k zviditelnění lednicko-valtického areálu a k jeho zapsání na seznam památek UNESCO v roce 1996.
 


HISTORIE FESTIVALU VALTICE V DATECH
 

1988: Dva přátelé – valtický památkář a vinař Radomír Nepraš a Daniel Špička, architekt a hudebník z Prahy – se rozhodují k pokusu oživit částečně restaurovaný barokní zámek Valtice hudbou a operou v autentické interpretaci. Kontaktují proto Zdenku Kukalovou ze Společnosti staré hudby a společně připraví podmínky pro převedení Interpretačních kursů staré hudby do Valtic.

1989: V červenci se poprvé koná Letní škola staré hudby ve Valticích a zakládá tak novou a stále úspěšnou tradici. Při této příležitosti se uskuteční první české provedení opery Dafné Marca da Gagliana z r. 1608 v nastudování lektorů a posluchačů kursů s takovým ohlasem u místního i zahraničního publika, že se oba přátelé rozhodnou pokračovat. Koncem roku je hotova koncepce festivalu Zámecké barokní léto za účelem navodit autentickými prostředky atmosféru aristokratických slavností dávných časů v souladu s restaurovanou architekturou.

1990: Počátkem srpna se uskutečňuje první ročník Festivalu Valtice za podpory brněnského Střediska státní památkové péče. Na programu je Serva Padrona G.B. Pergolesiho, Loosova Opera de Camino a La Dafne v novém nastudování. Soubory Musica Antiqua Praga, Camerata RSX a Musica Fresca zpívají a koncertují na dobové nástroje v zámeckých komnatách a parcích, v kapli i v kostele. Mladí čeští i zahraniční sólisté soutěží o přízeň publika, na hostinách se podávají lahůdky ve stylu renesance a baroka, večerní oblohu rozjasňují ohňostroje a tisk píše o „Totálním zážitku“ /Die Presse/ a o „Hudebním stroji času“ /The Independent/. Výrazný úspěch však nemůže zakrýt skutečnost, že ani při maximální úspornosti a nadšení nelze Festival realizovat bez sponzorů.

1992: Festival je sponzorován firmou Olympus spolu s BVV, Čedokem a místními podnikateli, organizaci a PR zajišťuje Etamp Film. Opery a koncerty se střídají s hostinami a ohňostroji, vedle českých souborů upoutávají pozornost vynikající Londýnští Madrigalisté. Slavnosti v parku hodnotí londýnský list The Times jako obnovení bukolické atmosféry 18.století, ostatní tisk vítá vznik nové tradice. Vysoce je oceňován i záměr tvůrců festivalu nastudovat programy přímo na místě a umožnit tím mladým českým i zahraničním interpretům vzájemnou inspiraci jako v minulých staletích.

1993: Prezentace na mezinárodních veletrzích cestovního ruchu přináší velký zájem o Festival Valtice, zvláště ve Vídni. Selhání dvou velkých sponzorů, kteří se dostali do finančních potíží, je proto obzvlášť kruté a festival musí být na poslední chvíli zrušen. V červenci pořádá Světový památkový fond na valtickém zámku mezinárodní konferenci Charrette, věnovanou otázkám obnovy, rozvoje a ekonomie zámku a celého areálu. Idea Festivalu Valtice - spojení architektury a parků s autenticky obnovovanou dobovou kulturou je přítomnými evropskými i americkými experty hodnocena jako zásadní krok k oživení areálu. Připravuje se založení Nadace Památky Jižní Moravy pro podporu obnovy areálu.

1994: Spolupráce se Světovým památkovým fondem /WMF/ pokračuje; ředitelka fondu paní Bonnie Burnham navrhuje rozšířit „barokní jádro“ festivalu o jazz a soudobý tanec a zajišťuje finanční podporu pro dva festivalové víkendy: Jazz and Dance a Zámeckou barokní slavnost. Prvnímu z víkendů předchází Valtice Dance Workshop určený k nastudování programu tanečního večera pod vedením amerických choreografů. V jazzových programech vystupují soubory zvučných jmen: Emil Viklický Quintet, Dama-Dama, All Stars Band a další. V průběhu barokní slavnosti se představí vynikající americký soubor Aston Magna s Nancy Armstrong, dále pak London Madrigalists, Musica Florea, Duodena Cantitans, Collegium XVII. aj. Hlavním představením večera je Il Gran Ballo sestavené z Monteverdiho baletů a proslulého madrigalu Il Combattimento di Tancredi e Clorinda v provedení tanečníků, zpěváků a orchestru dobových nástrojů. Novým typem představení se stává Apotheosa ohně: spojení hudby, zpěvu a tance s živým ohněm vychází z koncepce florentských intermedií.

1995: Festivalu opět předchází Dance Workshop a jeho výsledkem je dialog pohybu jako hlavní pořad víkendu. Jiří Stivín & Co. Jazz Quartet zahajují festivalový víkend, Charles Ansbacher řídí závěrečný koncert v kapli. Novým prvkem se stává Gala večeře pro sponzory a příznivce Festivalu Valtice, který tím získává nový společenský rozměr. Neúnavná aktivita Niny Luzzato Gardner přináší ovoce a členové čestného výboru pod předsednictvím Karla Schwarzenberga tvoří dobrý základ pro budoucí festivaly. Ty by se v budoucnu měly stát nejen kulturní a společenskou událostí, ale měly by být i pravidelným přínosem pro obnovu a uchování jedinečného komplexu architektury a přírody.

1996: Vedení festivalu pokračuje v nastoupené cestě a obohacuje program o nové žánry. Jedním z nich je představení Oheň a hudba v zámeckém amfiteátru natáčený Českou Televizí za účasti Teatro Pyroboli ohněstrůjce Ivana Martínka a avantgardního souboru bicích nástrojů DAMA DAMA. V baletním gala představení se prezentují mladí čeští tanečníci v choreografii Bruce Taylora a Dereka Williamse za doprovodu Saxofonového kvarteta Bohemia. Operní pastorále v parku má na programu české lidové opery z doby baroka, díla F.V. Míči, J. Schreiera a K.J. Loose. Hlavním představením je Velká zámecká alchymie podle scénáře Daniela Špičky. Účinkuje Magdalena Kožená (mezzosoprán), Jiří Stivín a Co. Jazz Systém a orchestr Musica Florea dirigovaný Markem Štrynclem. Tento typ představení navazující na formu pasticcia z 18. století se stává „specialitou“ valtického festivalu pro příštích několik let. Kulinární část festivalu vrcholí Gala večeří v zámecké jízdárně, slavnostní menu zajišťuje Hotel International Brno za hudebního doprovodu Makalu tria.

1997: V tomto ročníku se na festival opět vrací barokní opera v plném lesku. Tentokrát je to Dioclecián Henryho Purcella v interpretaci francouzského souboru barokních dechových nástrojů Ensemble Philidor a sólistů, sboru a orchestru Musica Florea za řízení Marka Štryncla. Zámecké pastorále doplněné ochutnávkou vín má tentokrát na programu operní komedii Fra Tabarano e Scintilla od J.A. Hasseho v provedení souboru Cappella Regia Musicalis. Po ní následuje v zámecké kapli slavnostní prezentace barokních varhan od Fr. Lothara Waltera restaurovaných díky grantu společnosti Rockwell. Vrcholem je opět Gala představení ve formě pasticcia, Astrologia Nova. Účinkují houslová virtuoska Gabriela Demeterová a Collegium českých filharmoniků, Pražský komorní balet s Pavlem Šmokem, všestranný Jiří Stivín a sopranistka Tereza Mátlová. Autorem představení byl opět Daniel Špička, hudební režie se ujal Jiří Stivín, dále spolupracovali Ctibor Drmela, Riccardo Hoineff a Lucie Loosová. V komorním matiné se představuje Orpheon Consort z Vídně a Musica Florea s barokními nástrojovými koncerty. Hudební doprovod ke kulinárním setkáním zajišťovali Hradišťan s Jiřím Pavlicou, Břeclavan s Jožkou Kobzíkem, swingový orchestr Causa Bibendi a Makalu trio.

1998: Festivalový program ve shodě s celkovou koncepcí pokračuje v plodné spolupráci sólistů a souborů tak říkajíc domácích a nových českých i zahraničních osobností. Novým prvkem se stává i projížďka po lednicko-valtickém areálu vedená odborníky Světového památkového fondu a Památkového ústavu Brno. Velkou událostí se stává provedení s La Rapprezentazione di Anima e di Corpo Emilia del Cavaliera. Sólisty, sbor a orchestr diriguje Robert Hugo, o historickou choreografii se postarala nizozemská odbornice Dorotheé Wortelboer. Představení režíroval Ctibor Drmela, scénu a kostýmy navrhli Riccardo Hoineff a Daniel Špička. Komorní koncerty přinesly vynikající recitál francouzských umělců Isabelle Poulenard a Skipa Sempé a zajímavou Renesanční inspiraci Jany Lewitové a Vladimíra Merty. Před orchestrálním matiné souboru Musica Florea byl veřejnosti představen oltářní obraz v zámecké kapli zrestaurovaný v rámci projektu EU Raffaelo. Již třetím v pořadí bylo pasticcio Kouzelný kámen aneb Casanova ve Valticích, spojující historické skutečnosti s mystifikací. Podle scénáře Daniela Špičky a pod taktovkou dirigenta Tomáše Hály zde vystoupili čeští i zahraniční sólisté, Collegium českých filharmoniků s G. Demeterovou, soubor dechových virtuózů Giovanni Octet a další. Novinkou se stala novodobá premiéra barokní operky F.B. Contiho, Pampalugo a Galantina. Musicu Floreu řídil Tomáš Hála.

Součástí festivalu se stala prezentace finančního daru od American Express a WMF na obnovu památek valticko-lednického areálu. Festival zakončilo Barokní loučení Jiřího Stivína a Roberta Huga v zámecké kapli.

 
1999: Hosty tohoto ročníku vítá na úvodním koktejlu zvuk sólové harfy po němž následuje francouzská barokní „lyrická tragedie“ Scylla et Glaucus od J.M. Leclaira. Sóla, sbor, balet a orchestr Collegium Marianum řídí proslulý anglický hudebník Simon Standage. Vinařské nokturno v Žabím sklepě, za doprovodu cimbálové muziky Katran, je opět přehlídkou vynikajících vín z regionu tradičně vybíraných generálním intendantem festivalu Radomírem Neprašem.

Sobotní dopoledne je ve znamení rakouské hudby, v kostele zní hudba císařské Vídně a během Pastorále se podává oběd v rakouském stylu. Po projížďce po areálu se uskutečňuje podpis smlouvy mezi ČSOB, WMF a Památkovým ústavem Brno o záchraně lednického zámeckého skleníku. Večerní gala představení k poctě nového tisíciletí, původní kompozice zvuku, pohybu a světla na věčné téma času, je rozděleno do tří částí: v první vystoupí balet Národního divadla v choreografii Jose Limona, v intermezzu se představí slovenský virtuos na violoncello Josef Lupták a zpěváci gregoriánského chorálu, v závěrečné části zazní hudba tří století v podání G. Demeterové a dalších sólistů spolu s Collegiem českých filharmoniků. Scénář, dramaturgie a režie Daniel Špička s tvůrčím týmem Festivalu Valtice. Nedělní program obsahuje barokní instrumentální koncerty a komorní matiné se skladbami W.A. Mozarta a J. Haydna v podání souboru Wiener Flötenquartet. Závěrečné moravské hody s cimbálovou muzikou folklórního souboru Břeclavan a dětského souboru Břeclavánek uzavírají tento mimořádně úspěšný ročník festivalu.

2000: Po odchodu dvou velkých podporovatelek festivalu z České republiky, paní Niny Luzatto Gardner a velvyslankyně USA paní Jennone Walker, se vytváří nový festivalový výbor s cílem zajistit finanční prostředky pro další ročníky festivalu. Pro rok 2000 je vytvořen program i veškeré potřebné propagační materiály, nicméně ekonomické klima nepřeje a tak se po mnoha měsíčním úsilí organizátorů festival nakonec nepodaří finančně zajistit. Tradice deseti úspěšných let festivalu je však zavazující a proto se připravuje oživení festivalu v blízké době...

2004: Dva mladí hudebníci, loutnisté Miloslav Študent a Lenka Mitášová se chtějí pokusit o oživení festivalu. Kontaktují proto Daniela Špičku, jednoho ze zakladatelů festivalu i produkční firmu Avant Promotion, osvědčenou už v minulých ročnících festivalu a společně vytvářejí program „ na zkoušku“ s minimálním rozpočtem. Současně s tím druhý ze zakladatelů, Radomír Nepraš, získá pro myšlenku obnoveného festivalu vedení Národního divadla a Národního vinařského centra a obnovený festival může začít! Na programu jsou koncerty brněnských souborů Societas Incognitorum a Tria dechové harmonie i představení šermířů společnosti Exulis. V parku je nadšeně přijata Vivaldiho opera Orlando furioso se sólisty a orchestrem Národního divadla pod taktovkou Jiřího Kotouče ve scénografii Daniela Dvořáka. Ve večerním představení „Duel zpěvu a tance“ excelují italská tanečnice Letizia Dradi i slovenská sopranistka Jana Pastorková spolu s výborným souborem La Gambetta. Výstava „Valtický festival a péče o kulturní dědictví 1990 – 1999“ představuje veřejnosti projekt obnovy zámeckého barokního divadla s cílem vytvoření Barokního divadelního studia a místní a zahraniční diváci si v průběhu festivalového víkendu mohou ověřit, že kvalita valtických vín i vybraného občerstvení přerušením festivalu rozhodně neutrpěla. Všichni se těší na VALTICE 2005. Festival je obnoven!

2005: Barokní slavnost VALTICE 2005 už obnovuje původní programovou koncepci festivalu v plném rozsahu. Hlavními událostmi jsou večerní představení „Il Festino“ Adriana Banchieriho v provedení souboru La Gambetta se zpěváky a tanečníky skvěle připravené Miloslavem Študentem a strhující provedení opery Astarto italského skladatele G.B. Bononciniho. Sólisty, balet a orchestr Národního divadla řídí Jiří Kotouč a impozantní scénu navrhl Daniel Dvořák. Dalšími lahůdkami programu jsou i varhanní koncert Pavla Kohouta, vystoupení souboru Ritornello s loveckou hudbou a dlouho očekávaný návrat souboru London Madrigalists. Kulinární a vinařské zážitky jsou už tradičně pevnou součástí festivalu, ale velkou radostí pro všechny je Slavnost ohně proslulého ohněstrůjce Ivana Martínka v amfiteátru. Veřejnost má poprvé možnost vstoupit do interiéru barokní budovy zámeckého divadla a představit si – po shlédnutí výstavy Historická divadla a Barokní divadelní studio - budoucí podobu zatím nevábného prostoru. Valtický festival se tak stává „vlajkovou lodí“ světově ojedinělého projektu.

 

2006: Festival se vrátil ke své původní koncepci, kde každé představení je současně premiérou i derniérou. Návštěvníci festivalového víkendu mohli sledovat jedinečná představení v barokní zámecké jízdárně, ochutnat proslulá valtická vína za doprovodu cimbálu, vyslechnout koncerty v kostele i v zámecké kapli a za nádherného počasí si užívat hudební hry a pikniky v zámeckých zahradách. Společenskou událostí bylo setkání na výstavě projektu rekonstrukce zámeckého divadla v jeho zatím neupravené budově a vrcholem byla samozřejmě sobotní Gala-večeře. Návštěvníci, zvláště ti, co byli ve Valticích poprvé, byli okouzleni zámkem, parky – a pro některé zřejmě nečekanou – vysokou interpretační úrovní všech účinkujících. V prvním večerním představení Návštěva Jeho Excelence, sestaveném z hudby W.A. Mozarta a Josefa Haydna, excelovali pěvci Markéta Cukrová, Lucie Špičková a Tomáš Král, tanečnice Andrea Miltnerová, Romana Kmecová i komorní soubor Les Musiciens du Château. Autorem scénáře byl Daniel Špička, výtvarníkem i režisérem představení byl Ricardo Hoineff, který dal výtvarnou podobu i celému festivalu. Sobotní program vrcholil operou G.F. Händla ALCINA v provedení sólistů pražského Národního divadla. V znamenitém hudebním nastudování Jiřího Kotouče a v režii Karly Sturm - Staubertové na výtečné scéně Daniela Dvořáka zářily Marie Fajtová, Eva Mülerová, Pavla Vykopalová a Jana Levicová, které úspěšně doplňovali Martin Šrejma a Matěj Chadima. Barokní orchestr Camerata Nova hrál pod taktovkou Jiřího Kotouče, choreografii vytvořila Helena Kazárová. Komorní koncerty byly též přehlídkou vynikajících výkonů: František Novotný a Jaroslav Tůma naplnili mohutný prostor farního kostela tóny houslí a varhan, cembalistka Monika Knoblochová uvedla, patrně poprvé po staletích, zvuk kladívkového klavíru v zámeckém mozartovském matiné společně s mezzosopranistkou Markétou Cukrovou a flétnistkou Lucií Duškovou. Závěrečným koncert festivalu bylo vystoupení amerického basisty Joela Frederiksena, který si svůj virtuózní zpěv doprovázel sám na theorbu. K závěrečnému duetu si přizval mladou mezzosopranistku Lucií Špičkovou, která předtím za doprovodu Jaroslava Tůmy přednesla tři árie Johana Sebastiana Bacha. Ozdobou všech festivalových ročníků jsou ohňostroje Ivana Martínka s jeho Theatrem Pyroboli v zámeckém amfiteátru. Pro jedenáctý festival ohněstrůjce připravil „Bránu ohně“a opět okouzlil i zkušené návštěvníky festivalu. Zvláštní obdiv si zasluhuje Dr. Josef Schütz (Avant Promotion), který přesto, že na poslední chvíli odřekli svou účast dva velcí sponzoři, dokázal festival zajistit organizačně a finančně i za cenu vlastních ztrát.


 

   Festival   |   Program   |   Historie   |   Zámecké divadlo   |   Galerie   |   Kontakt