|
English version
Historie festivalu
Idea
barokního festivalu vznikla v roce 1989 a záměrem zakladatelů bylo
vrátit kulturní život do míst oddělených od svobodného světa
železnou oponou.
Festival přivedl do Valtic – po skromných začátcích – mladé umělce
domácí i zahraniční, nadšené obecenstvo a postupně i sponzory a
další osobnosti z diplomatických, podnikatelských a aristokratických
kruhů. Díky festivalu se tak Valtice vrátily na mapu kulturních míst
Moravy a původní pořadatel festivalu, obecně prospěšná společnost
Památky Jižní Moravy (SMHF), uskutečnil ve spolupráci s Národním
památkovým ústavem (NPÚ), Světovým památkovým fondem (WMF) a dalšími
organizacemi řadu významných restaurátorských projektů (restaurovány
byly např. vzácné varhany, fresky a portál v kapli, sochy v parku a
zámecký skleník v nedaleké Lednici. Existence festivalu přispěla k
zviditelnění lednicko-valtického areálu a k jeho zapsání na seznam
památek UNESCO v roce 1996.
HISTORIE FESTIVALU VALTICE V DATECH
1988:
Dva přátelé – valtický památkář a vinař Radomír Nepraš a Daniel
Špička, architekt a hudebník z Prahy – se rozhodují k pokusu oživit
částečně restaurovaný barokní zámek Valtice hudbou a operou v
autentické interpretaci. Kontaktují proto Zdenku Kukalovou ze
Společnosti staré hudby a společně připraví podmínky pro převedení
Interpretačních kursů staré hudby do Valtic.
1989: V červenci se poprvé koná Letní škola staré hudby ve
Valticích a zakládá tak novou a stále úspěšnou tradici. Při této
příležitosti se uskuteční první české provedení opery Dafné Marca da
Gagliana z r. 1608 v nastudování lektorů a posluchačů kursů s
takovým ohlasem u místního i zahraničního publika, že se oba přátelé
rozhodnou pokračovat. Koncem roku je hotova koncepce festivalu
Zámecké barokní léto za účelem navodit autentickými prostředky
atmosféru aristokratických slavností dávných časů v souladu s
restaurovanou architekturou.
1990: Počátkem srpna se uskutečňuje první ročník Festivalu
Valtice za podpory brněnského Střediska státní památkové péče. Na
programu je Serva Padrona G.B. Pergolesiho, Loosova Opera de Camino
a La Dafne v novém nastudování. Soubory Musica Antiqua Praga,
Camerata RSX a Musica Fresca zpívají a koncertují na dobové nástroje
v zámeckých komnatách a parcích, v kapli i v kostele. Mladí čeští i
zahraniční sólisté soutěží o přízeň publika, na hostinách se
podávají lahůdky ve stylu renesance a baroka, večerní oblohu
rozjasňují ohňostroje a tisk píše o „Totálním zážitku“ /Die Presse/
a o „Hudebním stroji času“ /The Independent/. Výrazný úspěch však
nemůže zakrýt skutečnost, že ani při maximální úspornosti a nadšení
nelze Festival realizovat bez sponzorů.
1992: Festival je sponzorován firmou Olympus spolu s BVV,
Čedokem a místními podnikateli, organizaci a PR zajišťuje Etamp
Film. Opery a koncerty se střídají s hostinami a ohňostroji, vedle
českých souborů upoutávají pozornost vynikající Londýnští
Madrigalisté. Slavnosti v parku hodnotí londýnský list The Times
jako obnovení bukolické atmosféry 18.století, ostatní tisk vítá
vznik nové tradice. Vysoce je oceňován i záměr tvůrců festivalu
nastudovat programy přímo na místě a umožnit tím mladým českým i
zahraničním interpretům vzájemnou inspiraci jako v minulých
staletích.
1993: Prezentace na mezinárodních veletrzích cestovního ruchu
přináší velký zájem o Festival Valtice, zvláště ve Vídni. Selhání
dvou velkých sponzorů, kteří se dostali do finančních potíží, je
proto obzvlášť kruté a festival musí být na poslední chvíli zrušen.
V červenci pořádá Světový památkový fond na valtickém zámku
mezinárodní konferenci Charrette, věnovanou otázkám obnovy, rozvoje
a ekonomie zámku a celého areálu. Idea Festivalu Valtice - spojení
architektury a parků s autenticky obnovovanou dobovou kulturou je
přítomnými evropskými i americkými experty hodnocena jako zásadní
krok k oživení areálu. Připravuje se založení Nadace Památky Jižní
Moravy pro podporu obnovy areálu.
1994: Spolupráce se Světovým památkovým fondem /WMF/
pokračuje; ředitelka fondu paní Bonnie Burnham navrhuje rozšířit
„barokní jádro“ festivalu o jazz a soudobý tanec a zajišťuje
finanční podporu pro dva festivalové víkendy: Jazz and Dance a
Zámeckou barokní slavnost. Prvnímu z víkendů předchází Valtice Dance
Workshop určený k nastudování programu tanečního večera pod vedením
amerických choreografů. V jazzových programech vystupují soubory
zvučných jmen: Emil Viklický Quintet, Dama-Dama, All Stars Band a
další. V průběhu barokní slavnosti se představí vynikající americký
soubor Aston Magna s Nancy Armstrong, dále pak London Madrigalists,
Musica Florea, Duodena Cantitans, Collegium XVII. aj. Hlavním
představením večera je Il Gran Ballo sestavené z Monteverdiho baletů
a proslulého madrigalu Il Combattimento di Tancredi e Clorinda v
provedení tanečníků, zpěváků a orchestru dobových nástrojů. Novým
typem představení se stává Apotheosa ohně: spojení hudby, zpěvu a
tance s živým ohněm vychází z koncepce florentských intermedií.
1995: Festivalu opět předchází Dance Workshop a jeho
výsledkem je dialog pohybu jako hlavní pořad víkendu. Jiří Stivín &
Co. Jazz Quartet zahajují festivalový víkend, Charles Ansbacher řídí
závěrečný koncert v kapli. Novým prvkem se stává Gala večeře pro
sponzory a příznivce Festivalu Valtice, který tím získává nový
společenský rozměr. Neúnavná aktivita Niny Luzzato Gardner přináší
ovoce a členové čestného výboru pod předsednictvím Karla
Schwarzenberga tvoří dobrý základ pro budoucí festivaly. Ty by se v
budoucnu měly stát nejen kulturní a společenskou událostí, ale měly
by být i pravidelným přínosem pro obnovu a uchování jedinečného
komplexu architektury a přírody.
1996: Vedení festivalu pokračuje v nastoupené cestě a
obohacuje program o nové žánry. Jedním z nich je představení Oheň a
hudba v zámeckém amfiteátru natáčený Českou Televizí za účasti
Teatro Pyroboli ohněstrůjce Ivana Martínka a avantgardního souboru
bicích nástrojů DAMA DAMA. V baletním gala představení se prezentují
mladí čeští tanečníci v choreografii Bruce Taylora a Dereka
Williamse za doprovodu Saxofonového kvarteta Bohemia. Operní
pastorále v parku má na programu české lidové opery z doby baroka,
díla F.V. Míči, J. Schreiera a K.J. Loose. Hlavním představením je
Velká zámecká alchymie podle scénáře Daniela Špičky. Účinkuje
Magdalena Kožená (mezzosoprán), Jiří Stivín a Co. Jazz Systém a
orchestr Musica Florea dirigovaný Markem Štrynclem. Tento typ
představení navazující na formu pasticcia z 18. století se stává
„specialitou“ valtického festivalu pro příštích několik let.
Kulinární část festivalu vrcholí Gala večeří v zámecké jízdárně,
slavnostní menu zajišťuje Hotel International Brno za hudebního
doprovodu Makalu tria.
1997: V tomto ročníku se na festival opět vrací barokní opera
v plném lesku. Tentokrát je to Dioclecián Henryho Purcella v
interpretaci francouzského souboru barokních dechových nástrojů
Ensemble Philidor a sólistů, sboru a orchestru Musica Florea za
řízení Marka Štryncla. Zámecké pastorále doplněné ochutnávkou vín má
tentokrát na programu operní komedii Fra Tabarano e Scintilla od J.A.
Hasseho v provedení souboru Cappella Regia Musicalis. Po ní
následuje v zámecké kapli slavnostní prezentace barokních varhan od
Fr. Lothara Waltera restaurovaných díky grantu společnosti Rockwell.
Vrcholem je opět Gala představení ve formě pasticcia, Astrologia
Nova. Účinkují houslová virtuoska Gabriela Demeterová a Collegium
českých filharmoniků, Pražský komorní balet s Pavlem Šmokem,
všestranný Jiří Stivín a sopranistka Tereza Mátlová. Autorem
představení byl opět Daniel Špička, hudební režie se ujal Jiří
Stivín, dále spolupracovali Ctibor Drmela, Riccardo Hoineff a Lucie
Loosová. V komorním matiné se představuje Orpheon Consort z Vídně a
Musica Florea s barokními nástrojovými koncerty. Hudební doprovod ke
kulinárním setkáním zajišťovali Hradišťan s Jiřím Pavlicou,
Břeclavan s Jožkou Kobzíkem, swingový orchestr Causa Bibendi a
Makalu trio.
1998: Festivalový program ve shodě s celkovou koncepcí
pokračuje v plodné spolupráci sólistů a souborů tak říkajíc domácích
a nových českých i zahraničních osobností. Novým prvkem se stává i
projížďka po lednicko-valtickém areálu vedená odborníky Světového
památkového fondu a Památkového ústavu Brno. Velkou událostí se
stává provedení s La Rapprezentazione di Anima e di Corpo Emilia del
Cavaliera. Sólisty, sbor a orchestr diriguje Robert Hugo, o
historickou choreografii se postarala nizozemská odbornice Dorotheé
Wortelboer. Představení režíroval Ctibor Drmela, scénu a kostýmy
navrhli Riccardo Hoineff a Daniel Špička. Komorní koncerty přinesly
vynikající recitál francouzských umělců Isabelle Poulenard a Skipa
Sempé a zajímavou Renesanční inspiraci Jany Lewitové a Vladimíra
Merty. Před orchestrálním matiné souboru Musica Florea byl
veřejnosti představen oltářní obraz v zámecké kapli zrestaurovaný v
rámci projektu EU Raffaelo. Již třetím v pořadí bylo pasticcio
Kouzelný kámen aneb Casanova ve Valticích, spojující historické
skutečnosti s mystifikací. Podle scénáře Daniela Špičky a pod
taktovkou dirigenta Tomáše Hály zde vystoupili čeští i zahraniční
sólisté, Collegium českých filharmoniků s G. Demeterovou, soubor
dechových virtuózů Giovanni Octet a další. Novinkou se stala
novodobá premiéra barokní operky F.B. Contiho, Pampalugo a
Galantina. Musicu Floreu řídil Tomáš Hála.
Součástí festivalu se stala prezentace
finančního daru od American Express a WMF na obnovu památek
valticko-lednického areálu. Festival zakončilo Barokní loučení
Jiřího Stivína a Roberta Huga v zámecké kapli.
1999: Hosty tohoto ročníku vítá na úvodním koktejlu zvuk
sólové harfy po němž následuje francouzská barokní „lyrická
tragedie“ Scylla et Glaucus od J.M. Leclaira. Sóla, sbor, balet a
orchestr Collegium Marianum řídí proslulý anglický hudebník Simon
Standage. Vinařské nokturno v Žabím sklepě, za doprovodu cimbálové
muziky Katran, je opět přehlídkou vynikajících vín z regionu
tradičně vybíraných generálním intendantem festivalu Radomírem
Neprašem.
Sobotní dopoledne je ve znamení rakouské
hudby, v kostele zní hudba císařské Vídně a během Pastorále se
podává oběd v rakouském stylu. Po projížďce po areálu se uskutečňuje
podpis smlouvy mezi ČSOB, WMF a Památkovým ústavem Brno o záchraně
lednického zámeckého skleníku. Večerní gala představení k poctě
nového tisíciletí, původní kompozice zvuku, pohybu a světla na věčné
téma času, je rozděleno do tří částí: v první vystoupí balet
Národního divadla v choreografii Jose Limona, v intermezzu se
představí slovenský virtuos na violoncello Josef Lupták a zpěváci
gregoriánského chorálu, v závěrečné části zazní hudba tří století v
podání G. Demeterové a dalších sólistů spolu s Collegiem českých
filharmoniků. Scénář, dramaturgie a režie Daniel Špička s tvůrčím
týmem Festivalu Valtice. Nedělní program obsahuje barokní
instrumentální koncerty a komorní matiné se skladbami W.A. Mozarta a
J. Haydna v podání souboru Wiener Flötenquartet. Závěrečné moravské
hody s cimbálovou muzikou folklórního souboru Břeclavan a dětského
souboru Břeclavánek uzavírají tento mimořádně úspěšný ročník
festivalu.
2000: Po odchodu dvou velkých podporovatelek festivalu z
České republiky, paní Niny Luzatto Gardner a velvyslankyně USA paní
Jennone Walker, se vytváří nový festivalový výbor s cílem zajistit
finanční prostředky pro další ročníky festivalu. Pro rok 2000 je
vytvořen program i veškeré potřebné propagační materiály, nicméně
ekonomické klima nepřeje a tak se po mnoha měsíčním úsilí
organizátorů festival nakonec nepodaří finančně zajistit. Tradice
deseti úspěšných let festivalu je však zavazující a proto se
připravuje oživení festivalu v blízké době...
2004: Dva mladí hudebníci, loutnisté Miloslav Študent a Lenka
Mitášová se chtějí pokusit o oživení festivalu. Kontaktují proto
Daniela Špičku, jednoho ze zakladatelů festivalu i produkční firmu
Avant Promotion, osvědčenou už v minulých ročnících festivalu a
společně vytvářejí program „ na zkoušku“ s minimálním rozpočtem.
Současně s tím druhý ze zakladatelů, Radomír Nepraš, získá pro
myšlenku obnoveného festivalu vedení Národního divadla a Národního
vinařského centra a obnovený festival může začít! Na programu jsou
koncerty brněnských souborů Societas Incognitorum a Tria dechové
harmonie i představení šermířů společnosti Exulis. V parku je
nadšeně přijata Vivaldiho opera Orlando furioso se sólisty a
orchestrem Národního divadla pod taktovkou Jiřího Kotouče ve
scénografii Daniela Dvořáka. Ve večerním představení „Duel zpěvu a
tance“ excelují italská tanečnice Letizia Dradi i slovenská
sopranistka Jana Pastorková spolu s výborným souborem La Gambetta.
Výstava „Valtický festival a péče o kulturní dědictví 1990 – 1999“
představuje veřejnosti projekt obnovy zámeckého barokního divadla s
cílem vytvoření Barokního divadelního studia a místní a zahraniční
diváci si v průběhu festivalového víkendu mohou ověřit, že kvalita
valtických vín i vybraného občerstvení přerušením festivalu rozhodně
neutrpěla. Všichni se těší na VALTICE 2005. Festival je obnoven!
2005: Barokní slavnost VALTICE 2005 už obnovuje původní
programovou koncepci festivalu v plném rozsahu. Hlavními událostmi
jsou večerní představení „Il Festino“ Adriana Banchieriho v
provedení souboru La Gambetta se zpěváky a tanečníky skvěle
připravené Miloslavem Študentem a strhující provedení opery Astarto
italského skladatele G.B. Bononciniho. Sólisty, balet a orchestr
Národního divadla řídí Jiří Kotouč a impozantní scénu navrhl Daniel
Dvořák. Dalšími lahůdkami programu jsou i varhanní koncert Pavla
Kohouta, vystoupení souboru Ritornello s loveckou hudbou a dlouho
očekávaný návrat souboru London Madrigalists. Kulinární a vinařské
zážitky jsou už tradičně pevnou součástí festivalu, ale velkou
radostí pro všechny je Slavnost ohně proslulého ohněstrůjce Ivana
Martínka v amfiteátru. Veřejnost má poprvé možnost vstoupit do
interiéru barokní budovy zámeckého divadla a představit si – po
shlédnutí výstavy Historická divadla a Barokní divadelní studio -
budoucí podobu zatím nevábného prostoru. Valtický festival se tak
stává „vlajkovou lodí“ světově ojedinělého projektu.
2006: Festival se vrátil ke své původní
koncepci, kde každé představení je současně premiérou i derniérou.
Návštěvníci festivalového víkendu mohli sledovat jedinečná
představení v barokní zámecké jízdárně, ochutnat proslulá valtická
vína za doprovodu cimbálu, vyslechnout koncerty v kostele i v
zámecké kapli a za nádherného počasí si užívat hudební hry a pikniky
v zámeckých zahradách. Společenskou událostí bylo setkání na výstavě
projektu rekonstrukce zámeckého divadla v jeho zatím neupravené
budově a vrcholem byla samozřejmě sobotní Gala-večeře. Návštěvníci,
zvláště ti, co byli ve Valticích poprvé, byli okouzleni zámkem,
parky – a pro některé zřejmě nečekanou – vysokou interpretační
úrovní všech účinkujících. V prvním večerním představení Návštěva
Jeho Excelence, sestaveném z hudby W.A. Mozarta a Josefa Haydna,
excelovali pěvci Markéta Cukrová, Lucie Špičková a Tomáš Král,
tanečnice Andrea Miltnerová, Romana Kmecová i komorní soubor Les
Musiciens du Château. Autorem scénáře byl Daniel Špička, výtvarníkem
i režisérem představení byl Ricardo Hoineff, který dal výtvarnou
podobu i celému festivalu. Sobotní program vrcholil operou G.F.
Händla ALCINA v provedení sólistů pražského Národního divadla.
V znamenitém hudebním nastudování Jiřího Kotouče a v režii Karly
Sturm - Staubertové na výtečné scéně Daniela Dvořáka zářily Marie
Fajtová, Eva Mülerová, Pavla Vykopalová a Jana Levicová, které
úspěšně doplňovali Martin Šrejma a Matěj Chadima. Barokní orchestr
Camerata Nova hrál pod taktovkou Jiřího Kotouče, choreografii
vytvořila Helena Kazárová. Komorní koncerty byly též přehlídkou
vynikajících výkonů: František Novotný a Jaroslav Tůma naplnili
mohutný prostor farního kostela tóny houslí a varhan, cembalistka
Monika Knoblochová uvedla, patrně poprvé po staletích, zvuk
kladívkového klavíru v zámeckém mozartovském matiné společně
s mezzosopranistkou Markétou Cukrovou a flétnistkou Lucií Duškovou.
Závěrečným koncert festivalu bylo vystoupení amerického basisty
Joela Frederiksena, který si svůj virtuózní zpěv doprovázel sám na
theorbu. K závěrečnému duetu si přizval mladou mezzosopranistku
Lucií Špičkovou, která předtím za doprovodu Jaroslava Tůmy přednesla
tři árie Johana Sebastiana Bacha. Ozdobou všech festivalových
ročníků jsou ohňostroje Ivana Martínka s jeho Theatrem Pyroboli
v zámeckém amfiteátru. Pro jedenáctý festival ohněstrůjce připravil
„Bránu ohně“a opět okouzlil i zkušené návštěvníky festivalu.
Zvláštní obdiv si zasluhuje Dr. Josef Schütz (Avant Promotion),
který přesto, že na poslední chvíli odřekli svou účast dva velcí
sponzoři, dokázal festival zajistit organizačně a finančně i za cenu
vlastních ztrát.
|