|
English version
Valtické zámecké barokní divadlo
Bohatá kulturní historie valtického zámku sahá do středověku a v 17.
století se Valtice (Feldsberg) jako residence knížat Liechtensteinů
staly významným centrem barokní kultury. Nechybělo zde přirozeně ani
divadlo, velkoryse přestavěné v roce 1790 pro návštěvu císaře
Leopolda. Nové divadlo představovalo ve své době špičkovou scénu:
dekorace maloval proslulý dvorní malíř Josef Platzer, jeviště mělo
vynikající technické vybavení s mašinérií, propadly i
létacími stroji a dodnes zachovaný seznam dekorací, kostýmů a
divadelních rekvizit má neuvěřitelných 30 000 položek! Hrály se zde
opery W.A. Mozarta, Salieriho, Glucka i Cherubiniho stejně jako
činohry, balety, singspiely i pantomimy. V divadle se konaly i
koncerty, zněly tu oslavné kantáty, před císařem zde dirigoval i
slavný skladatel Franz von Suppé...
Válečná doba ukončila éru knížecího divadla. Uniklo sice přestavbě
na kino pro SS, ale už následující desetiletí ohrozila existenci
celého zámku. Po vyplenění zámku sovětskými zajatci následovala
sporná konfiskace lichtenštejnského majetku, obsazení čs. armádou
k ochraně železné opony, destrukce vnitřního vybavení divadla pro
garáž na traktory a nakonec pokus o betonovou přestavbu divadla na
diskotéku...
Tento záměr naštěstí překazila
aktivita několika lidí, jimž listopadový převrat umožnil pokusit se
o záchranu divadla. Naštěstí se budova divadla v areálu zámku
dochovala v téměř původním rozsahu a podařilo se objevit i plány
interiéru divadla před jeho zničením v r. 1967. Díky grantu The
Packard Humanities Institute (PHI) byla Centrem pro ochranu a
restaurování architektury CORA vypracována kompletní dokumentace
dochovaných pramenů a následně – s finanční podporou SMHF a PHI – i
architektonický projekt celkové rekonstrukce divadla. Ten už prošel
oficiálním schválením a prokázal, že obnovené divadlo bude ideálním
místem pro mezinárodní Barokní divadelní studio.
Je tedy možno pokračovat v dalších
fázích náročného projektu.
Obnovené zámecké divadlo –
ve své původní historické budově, s postupně rekonstruovanou
divadelní mašinérií – se přímo nabízí pro ověřování barokních
divadelních metod známých dnes už jen z historických pramenů.
Mezinárodní Barokní divadelní studio se zde může soustředit i na
experimenty s dobovým divadelním osvětlením, které není možno
uskutečňovat nikde jinde vzhledem k památkové ochraně a bezpečnosti.
Budou zde řešeny otázky vztahu libreta a partitury v inscenační
praxi, otázky autentické interpretace, dobového tance, líčení,
gestiky a dalších prvků barokního divadla. Valtice se stanou místem
setkávání specializovaných domácích a zahraničních souborů, které
dnes nemohou provozovat barokní divadlo a operu v adekvátních
podmínkách památkově chráněných historických divadel. Tento unikátní
divadelní prostor bude možno využívat i pro moderní divadlo!
Barokní
divadelní studio
V poslední třetině 20. století ve světě
prudce vzrostl zájem o historicky věrnou, autentickou interpretaci
„staré hudby“ 16. – 18. století. Hudby světské, duchovní,
instrumentální, vokální, komorní, orchestrální – a přirozeně i
barokní opery. V ní se spojovala hudba, poezie, tanec, discipliny
výtvarné (scénografie, tj. dekorace a kostýmy) i technické (scénické
mašinérie, osvětlení, mechanické a zvukové efekty apod.) – a
soustřeďoval se na ni největší zájem umělců, obecenstva i mecenášů.
Přestože vůbec první dochovanou operou je Monteverdiho Orfeo z r.
1607 (a první „moderní“ operou pak Mozartova Figarova svatba r.
1785), za zlatou dobu barokní opery lze považovat léta 1630 až 1780,
kdy „operní horečka“ zachvátila Evropu, operní divadla rostla jako
houby po dešti a operní tvůrci, interpreti i impresáriové se těšili
slávě a bohatství (často, ale ne vždy!). Počet oper zkomponovaných v
tomto období šel do tisíců; dnes však známe z tohoto bohatství jen
zlomek a zbytek čeká v archivech na své vzkříšení.
Vzkřísit barokní operu ale není
maličkost a tak, zatímco autentická interpretace hudby minulých
století zaznamenala v posledních desetiletích obrovský pokrok po
všech stránkách a dostává se postupně do povědomí širokých
posluchačských vrstev, je renesance barokní opery stále obtížná.
Fenomén barokního hudebního divadla byl totiž vždy založen na
rovnocenném zážitku hudebním a vizuálním a divadelní architekti a
inženýři byli pro konečný výsledek stejně důležití jako skladatelé,
libretisté a interpreti. Zatímco ostatní žánry staré hudbě lze
autenticky interpretovat prakticky v jakémkoliv akusticky vhodném
prostředí historickém i novodobém, barokní opera vytržená z kontextu
barokního divadla je jen stínem sebe samé. K dnešnímu posluchači se
pak i opery těch největších mistrů baroka dostanou – v nejlepším
případě – ve stylizované scénické podobě na moderním jevišti,
většinou ale jen v koncertním provedení, které, byť sebelepší, lze
přirovnat k poslechu zvukového filmu bez obrazu.
V Evropě sice dnes najdeme asi 23
barokních divadel, ale jen ve dvou – v Českém Krumlově (1766) a ve
švédském Drottningholmu (1766) – se zachovalo i složité vybavení
jeviště, bez něhož si barokní operu nelze představit. Ostatní
evropská divadla byla v průběhu 19. a 20. století zásadně přestavěna
a i tam, kde se jako např. v divadle v Bayreuthu zachoval impozantní
barokní interiér hlediště, bylo technické vybavení scény zcela
odstraněno. Drottningholmské divadlo je restaurováno a příležitostně
používáno už delší dobu, divadlo v Českém Krumlově bude po
restaurování zakonzervováno a počítá se s jeho využitím pouze pro
občasná experimentální představení.
Užívání autentického barokního divadla
přináší řadu problémů, např.:
-
divadelní provoz vede k opotřebování unikátní dřevěné
mašinérie
-
používání barokních dekorací, příp. kostýmů, vede k jejich
postupnému ničení
-
používání moderní osvětlovací techniky a dalších soudobých
prvků vede k poškození původních materiálů
-
častým soustředěním většího počtu diváků se zvyšuje vlhkost
vzduchu
Pro obnovení barokní opery se proto jako
nejvhodnější jeví vybudování funkční repliky barokního divadla;
tento názor potvrzuje mimo jiné i snaha – zatím marná – vybudovat
obdobnou stavbu v Anglii (či jinde v EU).
Předložená
studie rekonstrukce valtického barokního divadla vychází
z výše uvedených skutečností i z odborné diskuse o obnovení
valtického zámeckého divadla vedené už od července 1993, kdy se
mezinárodní konference Charette zabývala budoucností
Lednicko-valtického areálu a jeho zápisu na seznam světového
dědictví UNESCO. Studie potvrzuje, že zámek Valtice je ideálním
místem pro BAROKNÍ DIVADELNÍ
STUDIO.
Je zde původní divadelní budova, velký
prázdný prostor, který byl do roku 1964 barokním divadlem a v rámci
dokumentačního projektu PHI/CORA se podařilo shromáždit dostatek
podkladů pro věrnou prostorovou rekonstrukci divadelního hlediště,
prostoru jeviště i provozu divadla. Nově vytvořené barokní divadelní
studio zásadním způsobem ovlivní soudobý trend autentického
provádění barokní (i klasicistní) opery a činohry. Instalace
přesných kopií barokní scénografie a techniky dle zachovaných
originálů i pramenů odstraní nebezpečí poškození původních
zachovaných prvků v jiných historických divadlech.
Valtické barokní divadelní studio se tak
stane vhodným místem pro ověřování interpretačních a scénografických
postupů, které není z bezpečnostních a památkových důvodů možno
realizovat v historických divadlech. Umožní experimenty v duchu
barokního divadla a realizaci principů a postupů známých zatím jen
z historických pramenů (osvětlení scény, divadelní stroje, efekty
atd.). Přispěje i k zaplnění mezer ve stavu současných vědomostí
např. o provozu barokního divadla, o vztazích partitury, libreta a
provedení opery, o charakteru dobového tance, herectví, líčení...
Poloha Valtic na hranicích Moravy a
Rakouska (jen 50 km od Vídně i Brna) je zárukou zájmu domácích i
zahraničních interpretů i diváků nejen z celé střední Evropy.
|